تعريف، وظايف و انواع آژانس هاي گردشگري در ايران و زمينه هاي فعاليت آن ها در گردشگري
نوشته شده توسط : بهروز اسدی

 

مسافران معمولا با گزينه هاي زيادي از انواع رزرو آنلاين وسيله حمل و نقل،رزرواسيون آنلاينهتل، مقاصد و جاذبه ها روبرو هستند. آن ها مي توانند با جستجو در اينترنت و يا با استفاده ازوب سرويس هاي گردشگرياطلاعات مورد نياز را جمع آوري كنند و يا از خدمات آژانس هاي مسافرتي استفاده كنند.
آژانس هاي مسافرتي چيست؟
نقش آژانس هاي مسافرتي به عنوان يك واسطه مي باشد كه به صورت شخصي و يا تجاري بخش هاي گوناگون صنعت گردشگري را به مشتريان ارائه مي كنند. به طور كلي در اصطلاحات بازاريابي مي توان گفت كه آژانس هاي مسافرتي عامل واسطه اي هستند كه از طرف مشتري،+ مقدمات لازم را براي سفر به وسيله عرضه كنندگان سفر (هتل ها، خطوط هوايي با استفاده ازسيستم رزرواسيونآنـلاين) فراهم آورده و در ازاي آن از عرضه كنندگان كميسيون و از مشتريان حق الزحمه دريافت مي كنند.
مسافران معمولا با گزينه هاي زيادي از انواعرزرواسيون آنلاينوسيله حمل و نقل،رزرواسيون آنلاينهتل، مقاصد و جاذبه ها روبرو هستند. آن ها مي توانند با جستجو در اينترنت و يا با استفاده ازوب سرويس هاي گردشگرياطلاعات مورد نياز را جمع آوري كنند و يا از خدمات آژانس هاي مسافرتي استفاده كنند.
وظايف آژانس هاي مسافرتي:
آژانس هاي مسافرتي در واقع در زمان بندي برنامه ها، مسيريابي، اقامت، امور ارزي و قيمت ها، قوانين و مقررات، شناخت مقصدها و ساير جنبه هاي مسافرت و فرصت هاي سفر تخصص و مهارت دارند. در كل مي توان آژانس هاي مسافرتي را متخصص و مشاوري دانست كه مي تواند در زمان و پول مشتري صرفه جويي كند.
نكاتي در مورد آژانس هاي مسافرتي:
امروز با گسترش خدمات آنلاين و استفاده همگاني از آن، امكان استفاده از قابليت هايرزرواسيون آنلاينمجموعه هاي گردشگري وجود دارد. اينترنت مي تواند ابزار قدرتمندي در دست مشتريان باشد، اينترنت اين امكان را مي دهد كه مشتري سوالات خود درباره مقصد را در اين فضا جستجو كند. اما ذكر اين نكته مهم است كه مشتري بايد دقيقا بداند كه چه چيزي را و به چه نحوه اي جستجو كرده تا به نتيجه مطلوب برسد. از اين رو آژانس هاي مسافرتي در زمانطراحي سايتخود بايد نهايت دقت و وسواس را در نظر بگيرند تا مخاطبينشان دچار سردرگمي نشوند.طـراحي سـايت آژانـس هاي گردشگريامري كاملا تخصصي است كه مجموعه ايـده پرداز سالها تجربه در اين امر دارد و نگاهي گذرا به ليست مشتريان ايده پرداز در زمينه گردشگري گواهي بر اين گفته است.
آژانس هاي مسافرتي، توزيع كنندگان پيشتاز خدمات و محصولات گردشگري هستند و مشتريان همچنان به آژانس هاي مسافرتي براي كسب اطلاعات سفر، برنامه ريزي، ذخيره كردن مكان و رزرو و تهيه بليط وابسته اند، زيرا آژانس ها مي توانند خدمات ارزشمندي را ارائه كنند.
انواع آژانس هاي مسافرتي ايراني به دسته "الف"، "ب" و "پ" تقسيم مي شوند:
دفاتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند الف:
دفاتر داراي مجوز بند الف داراي عنوان آژانس هاي هواپيمايي مي باشند و وظيفه شان ذخيره و صدور بليت است.
دفاتر بند الف از نظر وظيفه به دو بخش تقسيم مي شوند:
  • صدور بليت پروازهاي داخلي
  • صدور بليت پروازهاي خارجي
در اين دفاتر ذخيره و صدور بليت هاي ديگر وسايل حمل و نقل همانند اتوبوس نيز صورت مي پذيرد.
اين آژانس ها تحت نظارت مستقيم سازمان هواپيمايي كشوري هستند.
دفاتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند ب:
اين گونه دفاتر خدماتي به عنوان فروشندگان، برنامه ريزان و مجريان تورها ايفاي نقش مي كنند.
تور داخلي : تورهاي يك روزه زميني داخلي و تورهاي زميني يا هوايي چند روزه مثل: كيش، قشم
تور خارجي : تورهاي خارج از كشور مانند: تور هاي دبي، تركيه
تور ورودي : تورهاي مسافراني كه از خارج به ايران مي آيند.
اخذ ويزا
اين آژانس ها تحت نظارت مستقيم سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري هستند.
دفاتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند پ:
اين گونه از دفاتر خدماتي وظيفه برگزاري انواع تورهاي زيارتي را دارند. مانند: تورهاي حج، زيارتي و ... لازم به ذكر است كه اين دفاتر حق برگزاري تورهاي غير زيارتي را ندارند. اين آژانس ها تحت نظارت مستقيم سازمان حج و زيارت هستند. نكته مهم در مورد انواع آژانس ها : دفاترخدمات مسافرتي هريك مي توانند به صورت مجزا يكي از اين مجوز ها و يا تركيبي از آن ها را داشته باشد. اگر آژانس چند مجوز داشته باشد به صورت همزمان تحت نظارت مستقيم سازمان هاي مسئول قرار مي گيرد.





:: برچسب‌ها: رزرواسيون آنلاين , وب سرويس هاي گردشگري , طراحي سايت , طـراحي سـايت آژانـس هاي گردشگري , رزرواسيون آنلاين هتل ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: